Плекаємо обдарованість

 “Своєчасно знайти, виховати й розвинути задатки і
здібності у своїх вихованців, своєчасно розпізнати в
кожному його покликання – це завдання стає тепер
найголовнішим у системі навчально-виховного процесу”
(В.О. Сухомлинський)

Одне з головних завдань Нової української школи – це допомогти розкрити та розвинути здібності, таланти і можливості кожної дитини, адже кожна дитина неповторна, наділена від природи унікальними здібностями, талантами і можливостями.

Обдаровані діти – це національний скарб країни, ґарантія процвітання і конкурентоспроможності держави. Саме таким дітям доведеться вирішувати проблеми ХХI століття. Обдарована дитина може дати державі, суспільству, людству в цілому значно більше, ніж людина з посередніми здібностями.
      Обдаровані і талановиті діти – це той ресурс, із якого створюється інтелектуальна еліта. Цю еліту будь-якого народу становлять особистості творчі, яскраві, мислячі. Щоб це потенційне національне багатство зберегти й примножити, необхідно вміти відбирати таких дітей, допомагати їм знайти себе й правильно оцінити, підтримувати їхній розвиток. Але перш, ніж розвивати, потрібно помітити таку дитину, встановити вид обдарованості, а потім з нею працювати.

Що таке обдарованість? Які ж ознаки обдарованих дітей? Які існують критерії проявів обдарованої особистості? Як відрізнити про­сті здібності від обдарованості? Як виховувати обдаровану дитину? На ці запитання намагалися знайти відповідь педагоги ПТДЮ під час проведення засідання педагогічної ради з теми «Система пошуку, підтримки та розвитку творчо обдарованих вихованців у позашкільному навчальному закладі», яке відбулося 30 січня 2018 року у концертній залі закладу.

З вітальним словом на початку засідання виступила директор ПТДЮ Павлученко В.З. Вона зазначила: «Проблема обдарованості дітей надзвичайно актуальна. Не загубити обдарованість, підтримати та розвинути природні таланти та задатки дитини – справа батьків, психологів  та  педагогів.  Зрозуміло,  що найбільша відповідальність за такий розвиток припадає саме на позашкільні навчальні заклади. У ПТДЮ ведеться пошук обдарованих дітей, створений банк даних «Обдарована дитина». Цих дітей залучають до участі у фестивалях, конкурсах, виставках тощо. Все це впливає на зростання престижу закладу. Але залишається багато нерозв’язних проблем, зокрема щодо виявлення ознак обдарованості у дітей і надання їм реальної допомоги на шляху подальшого розвитку. Саме цій проблемі присвячено педагогічну раду.

Ми повинні навчити дитину жити у світі майбутнього. І головне завдання полягає не стільки в переданні знань, скільки в тому, щоб навчити дитину вчитися, розвинути її психічні процеси, збереження її інтересу до пізнання й діяльності, підтримці  здоров’я, що дозволить нашим дітям досягати своєї мети».
     Заступник директора з навчально-виховної роботи Бойко Є.Т. у своєму виступі підвела підсумки роботи ПТДЮ за 1-й семестр 2017-2018 н.р.

Вона наголосила, що у І семестрі 2017-2018 н.р. в закладі функціонує 43 гуртки, які відвідують 1854 дитини (станом на 15.09.2017 року), а вже  станом на 01.01.18 року заклад відвідують 1879 вихованців. У ПТДЮ діє 5 творчих колективів, які мають звання «Зразковий художній колектив» та  2 – «Народний художній колектив».

Бойко Є.Т. вказала на головні завдання освітнього процесу у ПТДЮ та підсумувала досягнення вихованців у І семестрі 2017-2018 н.р.: «Навчально-виховна робота в закладі спрямована на реалізацію основних завдань роботи позашкільного навчального закладу: забезпечення потреб особистості у творчий самореалізації, інтелектуальний, духовний та фізичний розвиток дітей та підлітків, підготовку до активної громадської діяльності, створення умов для соціального захисту та організації змістовного дозвілля підростаючого покоління відповідно до їх інтересів, здібностей, обдарувань.

Протягом І-го семестру 2017-2018 навчального року педагоги та вихованці Палацу творчості дітей та юнацтва були учасниками та організаторами 24 масових заходів, до яких залучили 2583 дитини».

Продовжила роботу педради заступник директора з навчально-методичної роботи Сліпець І.В., яка закцентувала увагу на критеріях та показниках проявів обдарованості особистості: «Обдарована дитина – це дитина, яка виділяється яскравими, очевидним, іноді видатними досягненнями (або має внутрішні передумови для таких досягнень) у тому чи іншому виді діяльності. Показниками творчої обдарованості дитини є: стійка, підвищена потреба в самоактуалізації, вияві себе, самоствердженні, наявність власної думки, висока самооцінка, потреба мати  свій, «Я-образ». Для виявлення обдарованості використовують різні методи: від найпростішого батьківського спостереження до спеціально розроблених стандартизованих  тестових завдань».

Виступ Сліпець 30.01.18

У своєму виступі І.В. Сліпець також зазначила про важливу роль батьків і педагогів у розвитку здібних, обдарованих та талановитих дітей. Вказала на види та рівні обдарованості, розроблені науковцями. Цікаві факти про обдарованих дітей, які зачитала заступник директора, приємно вразили присутніх.

Не менш цікавими були і наступні виступи педагогів.

Про Теорію поколінь розповіла методист Барковська К.С.: «Теорія поколінь була розроблена американськими вченими Вільямом Штраусом і Нілом Хоувом у 1991 році. Відповідно до Теорії, кожному поколінню притаманна своя психологічна специфіка, яка залежить від подій, що відбуваються у світі. Одне з найголовніших питань, яке вирішує Теорія поколінь – розвиток умінь розмовляти з іншими поколіннями так, щоб вони краще чули і розуміли нас».

теорія-поколінь

Про комунікативну направленість у викладанні іноземної мови доповіла керівник гуртка «Навколо світу» Максименко О.В. Продемонструвавши відеофрагмент заняття з англійської мови, педагог поділилась досвідом роботи з обдарованими дітьми у гуртку.

 


 

 

 

Завершальним етапом засідання педагогічної ради були практичні вправи, які провела практичний психолог закладу Луценко О.М. на розвиток вміння працювати в колективі, розвиток навичок спілкування, вміння домовлятися, використовуючи позитивні прийоми; розвиток саморегуляції, вироблення й закріплення адекватних форм поведінки і реагування.

 

 

Підсумовуючи роботу педагогічної ради, директор зачитала рішення та провела голосування. А насамкінець, Валентина Зіновіївна висловила побажання творчим педагогам запалити  багато нових яскравих «зірок» своєю працею і не дозволили їм загубитися у сучасному світі.